top of page
Search
  • Writer's pictureRamon Kok

Wie wat en waarom?

Het is 9 september 2020, het moment waarbij ik mijn eerste blog schrijf, waarover ik moet schrijven? Geen idee, we komen er wel. Schrijven is schrappen heb ik gehoord, oftewel niet met een al te sceptische instelling gaan schrijven, maar eerst focussen op genoeg woorden neerleggen, en de goede stukken eruit halen komt later wel. Dit is een proces wat ook veel voorkomt bij de opleiding, divergeren en convergeren wordt het genoemd. Tijdens het begin van het onderzoek divergeer je door zo veel mogelijk potentieel nuttige informatie te verzamelen, en later ga je verder op de belangrijkste ondervindingen en zoek je knooppunten in het onderzoek op. Met het genereren van ideeën volgt ook zo een soort proces. Dit is ook de manier hoe ik deze blog aan wil gaan pakken. Ik wil niet te sceptisch, en gecontroleerd zijn omdat er dan zeer waarschijnlijk erg weinig uitkomt, misschien werkt deze methode, misschien werkt het niet. Beide uitkomsten zouden mij niet verbazen aangezien ik ergens ook geen idee heb wat ik aan het doen ben, wel weet ik dat het erg handig kan zijn om simpelweg de situatie te benoemen hoe ik het nu voor me zie, of ervaar. Dat kan ik immers altijd doen, en dat lost het probleem op van niet weten waar ik over moet schrijven. Ik begin met een reflectie op de afgelopen periode, omdat dit kan helpen om betere keuzes te maken.





School is nog maar net begonnen, ik heb een lange tijd zomervakantie gehad en nu is het weer tijd om naar de schoolbanken te gaan, of nou ja.. schoolbanken... corona heeft de boel toch op de kop gegooid. Vorige periode was het onderwijs digitaal, door middel van microsoft teams werd er in groepsverband gewerkt om een probleem op te lossen, door middel van "design thinking". Dit had een aantal nadelen, maar bood ook ruimte voor nieuwe kansen. zelf werk ik namelijk graag alleen, alleen werken past beter bij mij omdat een van mijn belangrijkste elementen om productief te zijn, is mijn focus, en die is nogal kwetsbaar. Alleen werken bied mogelijkheden om bijvoorbeeld de pomodoro techniek te gebruiken, en ik wordt een stuk minder afgeleid. De belangrijkste taken kunnen nog steeds uitgevoerd worden, maar soms gaat het wat moeizamer, of is er een creatieve oplossing nodig om dezelfde kwaliteit aan resultaat te behouden. Ik kan persoonlijk wel redelijk werken in deze omgeving, dat komt waarschijnlijk omdat ik ondergemiddeld veel waarde hecht aan gezelligheid, en bovengemiddeld veel waarde hecht aan mijn tijd productief besteden. Toch zijn beide erg essentieel, de truck is voor mij elke periode weer opnieuw om hier een gezond verband in te vinden. Ook is er een andere erg belangrijke uitdaging voor de komende tijd in de nieuwe minor. Namelijk: Hoe ga ik mij ontwikkelen dit semester?


Afgelopen periode heb ik iets te veel opgenomen, of ik had mijn prioriteiten niet op de juiste plek, waardoor ik te weinig tijd in de week had wat niet gerelateerd was aan het project. Ik ben niet van plan om datzelfde opnieuw mee te maken, deze keer gaat het anders, het gaat beter. Maar hoe zorg ik daar voor, en wat zijn mijn doelen? Ten eerste heb ik een aantal leerdoelen voor de lange termijn, vooraan staat dat ik eerst nog wat wil proeven voordat ik beslis wat ik voorlopig wil gaan eten, vandaar ben ik vooral bezig met het uitproberen en leren, en verbeteren van mijn vaardigheden in nieuwe programma's om te ontwerpen.


Eigenlijk ben ik ook altijd wel bezig met minimaal één cursus, In de eerste 2 weken van de vakantie heb ik een cursus FL Studio gevolgd, waarmee ik later een "nummer" maar eerder beat mee geproduceerd heb. Hierna heb ik een cursus gedaan die mij wegwijs maakte in première pro. Ondertussen is het 3 weken in de vakantie, en heb ik vrij veel progressie gemaakt naar mijn doelen. Toch ontbreekt er iets, vorig jaar heb ik 3 maanden in Mallorca gewerkt, wat mij erg veel geleerd heeft, voornamelijk over wat het betekent om door te werken, progressie maken en wat harder zijn. Ook vond ik het avontuur fijn. Dus ik besloot dat ik last minute weer naar het buitenland wilde gaan. Ik stuurde een aantal sollicitaties maar kreeg geen reactie, totdat ik een gemaild werd en mij werd verteld werd dat er met spoed iemand nodig was en ik in 2 dagen mijn eerste werkdag kon hebben in de Ardennen. Toen ik op de camping aan het werk was, en ik het werk niet leuk vond, heb ik veel nagedacht of dit de optimale besteding was van mijn tijd. De conclusie kwam dat ik het een erg slechte investering in tijd vond, ik leer er namelijk weinig met betrekking tot mijn carrière, en het minimumloon van een 19 jarige is niet heel erg spannend. Online zijn er erg veel cursussen te vinden waarbij veel te leren valt. Ik besloot terug te gaan naar huis, en een cursus te kopen. Ik heb een bundel cursussen gekocht met betrekking tot ontwerp, en daarbij ook mijn studie en carrière. De bundel bestaat uit 4 cursussen, het begint met een cursus typografie van 6 weken, ondertussen ben ik bij week 5, en heb ik 55 ontwerpen voor de cursus gemaakt met enkel typografie. Dit is ook waar ik de komende weken nog mee bezig mee ben, het heeft een significante impact op mijn vaardigheden als ontwerper. Daarnaast heb ik omdat ik graag wil voorkomen waar ik altijd op faal een voorbereiding gemaakt op deze minor met enkele richtlijnen die mij helpen de betere keuzes te maken. Over de voorbereiding en de besteding van mijn vakantie ben ik tevreden, en ik ben redelijk zelfverzekerd over dat ik de minor met een mooi eindresultaat kan verlaten, echter is het altijd makkelijker gezegd dan gedaan. Wel ben ik nieuwsgierig naar de komende weken.








12 views0 comments

Recent Posts

See All

TGIF

Solo week

Vorige week hadden we een week de tijd om individueel te werken aan persoonlijke doelen. Voor mij was dit een introductie in front-end web development. Ik had een cursus gekocht op Udemy van 50 uur om

Post: Blog2_Post
bottom of page